Document Type

Article

Publication Date

1995

Source Publication

Alberta Law Review. Volume 33, Number 4 (1995), p. 800-809.

Abstract

Self-governance of the legal profession, and the promulgation and enforcement of a code of professional conduct are usually justified by arguments from principle, practicality and past practice. None of these can be sustained However, if professional self-governance were replaced by governmental or judicial regulation, the operational norms of professional conduct - the way lawyers actually behave - would likely not change very much. In fact, formal regulation, by whatever means, is not a major determinant of conduct that can be characterized as unethical. Rather, such conduct is largely determined by the personal characteristics of the individual lawyer, the professional circumstances of her or his practice, and especially the "ethical economy" of the profession. The "ethical economy" encompasses the social, political, economic and cultural forces, inside and outside the profession, which help to define which conduct will be treated as deviant or unethical and to identify who will be sanctioned for engaging in such conduct.

French Abstract

L'auto-gestion du barreau, la promulgation et le respect d'un code de conduite professionnelle, se justifie en général par des arguments invoquant les principes, des impératifs pratiques et la pratique passée. Aucun d'eux ne peut être fondé. Cependant, si l'auto-gestion professionnelle était remplacée par un règlement judiciaire ou gouvernemental, les normes fonctionne/les de conduite professionnelle - la façon . dont les avocats se conduisent véritablement - changeraient probablement très peu. En fait, tout règlement officiel, quel qu'il soit, ne permet pas vraiment de déterminer les conduites qualifiables de contraire à l'éthique. En fait, une telle conduite se détermine largement par les caractéristiques personnelles de chaque membre du barreau, les circonstances de sa pratique et surtout l'«économie éthique» de la profession. Cette économie englobe des forces sociales, politiques, économiques et culturelles, internes et externes, qui aident à définir les conduites aberrantes ou contraires à l'éthique et à reconnaître qui sera passible de sanction.

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