Document Type

Article

Publication Date

1998

Source Publication

Dalhousie Law Journal. Volume 21, Number 1 (1998), p. 141-198.

Abstract

The Canadian Health and Social Transfer ("CHST"), which came into force on April 1, 1996, contains no national standards relating to the quality of social welfare. The goal of this new transfer was to promote provincial flexibility in the sphere of social policy. The author argues that this flexibility may undermine the core of the Canadian welfare state. Given the preoccupation of the provincial and federal governments with devolution, welfare recipients must turn to the judiciary to determine the "bottom line" of the welfare state. The author explores the various constitutional and administrative law grounds on which the federal government's spending power under the CHST could be constrained. He concludes that while judicial review may serve as a useful catalyst for reexamining the normative foundation of the Canadian welfare state (as it arguably has in the U.S. context), current administrative and constitutional jurisprudence make a successful challenge of the CHST unlikely.

French Abstract

Le transfert canadien en matière de santé et de programmes sociaux («CHST»), qui date du 1er avril 1998, ne contient pas de normes nationales quant à la qualité de l'assistance sociale. Le but de ce nouveau transfert était de promouvoir la flexibilité des provinces dans le domaine de la politique sociale. L'auteur argumente que cette flexibilité pourrait ébranler l'essentiel de l'état de l'aide sociale au Canada. Compte tenu de la préoccupation des gouvernements provincial et fédéral avec la décentralisation, ceux qui vivent aux dépens de l'état doivent recourir aux cours de justice pour déterminer l'essentiel de l'état actuel de l'aide sociale. L'auteur examine les divers motifs constitutionnels et administratifs sur lesquels le pouvoir de dépenser du gouvernement fédéral sous le CHST pourrait être contraint. Quoiqu'une enquête judiciaire pourrait servir comme un catalyseur pour réexaminer la base normative de l’état actuel de l'aide sociale (comme a eu lieu aux États-Unis), l'auteur conclut que la jurisprudence administrative et constitutionnelle actuelle font qu'une contestation rèussie du CHST est peu probable.

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