Document Type

Article

Publication Date

1989

Source Publication

McGill Law Journal/Revue de Droit de McGill. Volume 34, Number 1 (1989), p. 145-159.

Abstract

This article is a defence of the sceptical critique of the legitimacy of law and adjudication. It is a direct reply to the arguments of Professor Brian Langille, whose article "Revolution Without Foundation: The Grammar of Scepticism and Law" appeared in Volume 33 of this Journal. In that article, Langille defended the viability of law, legal discourse and legal critique primarily by attacking the claim that scepticism based on the "indeterminacy of language" can be grounded in the philosophy of Ludwig Wittgenstein. Professor Hutchinson concentrates his spirited response on the indeterminacy of language. He contends that law fails to meet its self proclaimed standards of rational justification and cognitive clarity. Instead, law must always be supplemented by external influences and shared values, even law's grammar cannot be value-free. By coming to terms with collective values, we can therefore engage in a meaningful political critique not ostensibly grounded in objectivity or implicitly appropriated by an elite class of legal practitioners.

French Abstract

Le présent article se veut une défense de la critique que le scepticisme fait de la légitimité du droit. Il s'agit d'une réplique à l'article du professeur Brian Langille intitulé « Revolution Without Foundation: The Grammar of Scepticism and Law » publié au volume 33 de la présente revue. Dans cet article, Langille défendait la viabilité du droit, du discours légal et de la critique du système juridique en rejetant l’argument qui veut que la philosophie de Ludwig Wittgenstein puisse servir de base au scepticisme fondé sur l'imprécision du langage. Le professeur Hutchinson concentre sa réplique sur l'imprécision du langage. II prétend que le droit ne réussit pas A rencontrer ses propres normes quant à la justification rationnelle et à la clarté cognitive. Le droit doit plutôt avoir recours A des influences extérieures et A des valeurs communes; même la grammaire du droit ne peut être exempte de valeurs. Aussi, la reconnaissance des valeurs collectives permet d'entreprendre une critique politique sensée qui ne soit pas ostensiblement fondée sur l'objectivité ou appropriée implicitement par une élite de praticiens du droit.

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