Keywords
Canada. Bankruptcy and Insolvency Act; Bankruptcy; Consumer credit--Law and legislation; Finance, Personal; Canada
Document Type
Article
Abstract
If no attempts are made to determine the monetary and non-monetary reasons for bankruptcy or its recurrence, debtors may be more likely to choose bankruptcy, or remain in the cycle of bankruptcy. Credit counselling is one mechanism that can assist consumers in paying back debts without resorting to bankruptcy, thereby preventing repeat bankruptcies and heavy debt loads in the future. Canada passed a major milestone in 1992, becoming the first country to make financial counselling mandatory prior to the granting of an unconditional discharge from personal bankruptcy. This article describes the history of the policy analysis involved in making consumer education an integral part of insolvency counselling.
French Abstract
S'il n'y a pas de tentatives pour déterminer les raisons monétaires et non-monétaires de la faillite et de sa réapparition, les débiteurs seraient plutôt enclins à choisir la faillite, ou bien rester dans le cycle de la faillite. La consultation est un mécanisme qui pourrait aider les consommateurs à repayer leurs dettes sans avoir recours à la faillite, prevenant ainsi à la répétition des faillites, et le surendettement dans l'avenir. Le Canada a posé un jalon important en 1992, en étant le premier pays à rendre la consultation financiére obligatoire avant d'accorder une décharge inconditionnelle de la faillite personnelle. Cette article décrit l'histoire de la politique impliquée dans l'éducation des consommateurs afin que celle-ci fasse partie integrante de la consultation de l'insolvabilité.
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Citation Information
Berry, Ruth E. and McGregor, Sue L. T. "Counselling Consumer Debtors under Canada's Bankruptcy and Insolvency Act." Osgoode Hall Law Journal 37.1/2 (1999) : 369-385. http://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol37/iss1/15