Document Type
Article
English Abstract
Governments, law reform commissions, and legal services have long advocated for the value of increasing public understanding of the law. While many private law firms and public agencies in the justice sector provide legal information and education to their clients and the community, legal aid commissions are statutorily required to do so. Commissions provide Community Legal Education (CLE), legal information, advice, and representation to people who cannot afford private lawyers. CLE can help people address or avoid legal problems. It has the potential to reduce the need for more intensive and costly legal services and minimize the stress associated with legal problems. Yet CLE remains a small part of the justice sector and questions have been raised about its impact and relative value. Insufficient evidence regarding the effectiveness of CLE places uncertainty on its long-term role in the justice sector and may hamper its development. In response to the need to build an evidence base, this article presents the findings of a study that investigated the impact of a CLE program for improving English language students’ knowledge and attitudes of the legal issues associated with buying a car. The findings demonstrate how CLE can change participants’ attitudes and knowledge of the law.
French Abstract
Les gouvernements, les commissions de réforme du droit et les services juridiques plaident depuis longtemps en faveur de l’importance de sensibiliser le public au droit. Même si les bureaux de consultation juridique privés et les organismes publics du secteur de la justice fournissent de l’information et de l’éducation juridiques à leur clientèle et à la communauté, les commissions d’aide juridique sont, quant à elles, tenues par la loi de le faire. Les commissions fournissent de l’éducation juridique communautaire (EJC), ainsi que de l’information, des conseils et une représentation juridiques aux personnes qui n’ont pas les moyens de se payer un.e avocat.e en pratique privée. L’EJC peut aider les gens à régler ou à éviter des problèmes juridiques. Elle a la possibilité de réduire le besoin de recourir à des services juridiques plus poussés et dispendieux, ainsi que d’atténuer le stress lié aux questions juridiques. Pourtant, l’EJC occupe toujours une petite portion du secteur de la justice et des questions ont été soulevées quant à son incidence et à sa valeur relative. En raison de l’insuffisance de preuves montrant son efficacité, l’incertitude plane quant au rôle à long terme de l’EJC dans le secteur de la justice, ce qui pourrait nuire à son évolution. En vue de donner suite au besoin de constituer une base de données probantes, cet article présente les constatations d’une étude qui porte sur l’incidence d’un programme d’EJC sur l’amélioration des connaissances et des attitudes d’élèves anglophones à l’égard de questions juridiques liées à l’achat d’une voiture. Les constatations démontrent à quel point l’EJC peut changer les attitudes et les connaissances de ses participant.e.s à l’égard de la loi.
Citation Information
Ferrari, Monica and Baglin, James.
"Does Community Legal Education Work? Educating English Language Students about Consumer Contracts."
Journal of Law and Social Policy
29.
(2018): 29-46.
DOI: https://doi.org/10.60082/0829-3929.1311
https://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/jlsp/vol29/iss1/2