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Journal of Law and Social Policy

Authors

Jeff Carolin

Publication Date

1-1-2014

Keywords

Law--Study and teaching (Clinical education); Public welfare--Law and legislation--Study and teaching (Higher)--Simulation methods; Law reform; Ontario

Document Type

Article

English Abstract

Based on his experience as a law student in the clinical legal education program at Parkdale Community Legal Services in 2010, the author draws on poverty law scholarship to better understand his frustrations with a law reform campaign he worked on related to refugee family reunification. The scholarship’s central critique of law reform campaigns is that they are excessively narrow: they focus on a particular law and construct the law itself as the social injustice. This leads to two subsidiary problems. First, law reform campaigns ignore the underlying socio-political context that produced the law, foregoing opportunities for broader societal transformation. Second, law reform campaigns position lawyers as the agents for social change, missing an opportunity for movement building and even disempowering affected communities. In applying these critiques, the author articulates the failure of the clinic’s campaign to address Canada’s xenophobic and classist approach to border control, and to build social movements to challenge this approach. An alternative strategy for law reform that addresses some of these problems is embodied in Collaborative Legal Play, or CLAY, a grassroots organization that creates workshops on legal topics using principles of popular education and game-based and theatre-based facilitation.

French Abstract

En se fondant sur l’expérience qu’il a vécu en tant qu’étudiant dans un programme clinique à la « Parkdale Community Legal Services » en 2010, l’auteur dresse un portrait de la frustration qu’il ressent à l’endroit d’un projet de réforme concernant la réunification des familles de réfugiés sur lequel il a travaillé. Le détenteur de la bourse en droit de la pauvreté exprime sa principale critique de la réforme d’être centrée sur un droit particulier et de le construire de manière à créer des injustices. Cela occasionne deux problèmes subsidiaires. Premièrement, les campagnes de réforme ignorent le contexte sociopolitique qui est à la source du droit limitant une transformation plus large au niveau social. Deuxièmement, les campagnes de réforme positionnent les avocats comme agents du changement social en omettant l’opportunité de construire un mouvement et en créant indirectement une diminution de pouvoir chez les communautés touchées. En appliquant ces critiques, l’auteur présente l’échec de la campagne des cliniques à démontrer l’attitude classiste et xénophobe du Canada en matière de contrôle des frontières et à créer un mouvement social pour contrer ces problèmes. Une stratégie alternative de réforme juridique répond à quelques-uns de ces problèmes par l’entremise de « Collaborative Legal Play », ou CLAY, une organisation sur le terrain qui crée des ateliers sur des thèmes juridiques en utilisant des principes d’éducation populaires comme le jeu et le théâtre.

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