Document Type

Article

Publication Date

2017

Source Publication

(2017) 34:1 Windsor Y B Access Just p.87

Abstract

This article explores the adaptation of design thinking to administrative justice. The human centred design perspective has been missing from most debates surrounding the design and reform of administrative tribunals in Canada. As a result, the author asserts that the administrative justice system in Canada at all levels of government (federal, provincial, municipal, and Indigenous) is generally fragmented, poorly coordinated, and under-resourced in relation to the needs of its users and has multiple barriers of entry.

This article is divided into two parts. The first part reviews the development of design thinking in the context of legal services and legal organizations. The second part explores the implications of this development for administrative justice, particularly in the context of the establishment of new tribunals. Several examples of tribunal reform are examined from a design thinking perspective. By way of conclusion, the author suggests the criteria that should be applied to evaluate the design of a new administrative tribunal.

French Abstract

Dans cet article, l’auteur explore l’adaptation de la pensée conceptuelle à la justice administrative. L’approche conceptuelle axée sur la personne est absente de la plupart des débats entourant la conception et la réforme des tribunaux administratifs au Canada. En conséquence, l’auteur fait valoir que le système de justice administrative du Canada de tous les ordres (administrations publiques fédérale, provinciales, municipales et autochtones) est généralement fragmenté et mal coordonné et ne possède pas suffisamment de ressources pour répondre aux besoins de ses utilisateurs, en plus d’être difficilement accessible.

L’article comporte deux parties. Dans la première, l’auteur passe en revue le développement de la pensée conceptuelle dans le contexte des services et organismes juridiques. Dans la seconde, il se penche sur les incidences de ce développement pour la justice administrative, notamment dans le contexte de la création de nouveaux tribunaux. Il présente aussi plusieurs exemples de réformes de tribunaux du point de vue de la pensée conceptuelle. En guise de conclusion, l’auteur suggère les critères qu’il serait souhaitable d’appliquer pour évaluer la conception d’un nouveau tribunal administratif.

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