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Journal of Law and Social Policy

Authors

Michele Leering

Keywords

Law--Study and teaching (Clinical education); Reflective learning; Practice of law; Ontario

Document Type

Article

English Abstract

This article examines the meaning, purpose, and promise of reflective practice in the context of the legal profession and at this critical juncture in the profession’s history. The imperatives for enhancing the reflective capacity of the profession are explored and the benefits of endorsing reflective practice as a core professional competency are reviewed. Reporting on a portion of an action research project designed to encourage reflective practice in a Canadian law school, the author synthesizes the results of a review of reflective practice literature, largely drawn from other professions, with the results of qualitative interviews with eight professors from the law school on the importance and nature of reflective practice for students, faculty, and lawyers. Using an iterative process, their insights helped to forge an aspirational conceptualization of reflective practice specific to the legal profession. Essential components of reflective practice identified include the traditional “reflection on practice,” critical reflection, self-reflection, and integrating these forms of reflection, in addition to developing the capacity to reflect in community to add rigour, all coupled with the necessity of leading to action. An aspirational conceptualization would be an integrated reflective practitioner who is self-aware and critically reflects on practice and theory as a self-directed lifelong learner, reflects collectively and in community and takes action to improve his or her practice. Reflective practice becomes a “way of being.”

French Abstract

Cet article examine la définition et l’objet de la pratique réfléchie dans la profession juridique en relatant l’historique de la profession. Les raisons justifiant l’amélioration de la capacité de réflexion de la profession sont explorées ainsi que les bénéfices d’incorporer la pratique réfléchie au cœur des compétences professionnelles. L’auteure résume les différents courants théoriques sur la pratique réfléchie. Elle utilise aussi des recherches sur le terrain au cours desquelles huit professeurs de différentes facultés de droit canadiennes ont été interrogés sur l’importance et la nature de la pratique réfléchie pour les étudiants, la faculté et les avocats. Leurs commentaires obtenus durant les entrevues aident à raffiner la conceptualisation de la pratique réfléchie au sein de la profession juridique. Trois composantes de la pratique réfléchie ont été identifiées la réflexion classique sur la pratique, la réflexion critique ainsi que la réflexion personnelle dans le contexte d’une réflexion plus globale qui donne à cette réflexion plus de rigueur et souligne l’importance d’agir. L’article conclut en décrivant une conceptualisation souhaitée du juriste. Le juriste est quelqu’un de conscient ce qui se reflète sur la pratique et la théorie puisqu’il est continuellement en apprentissage. Il prend aussi les actions nécessaires pour améliorer ses pratiques ce qui se reflètent collectivement sur la communauté. La pratique réfléchie devient donc une manière d’être.

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