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Article
Abstract
This article offers an empirical study of the discourses and attitudes at three law faculties regarding Indigenous issues in legal education. After the catalyst effect of the TRC report, law faculties across Canada are facing the great challenge of fulfilling their role in the process of reconciliation. This article highlights how the modalities of the dialogue in each faculty correspond to each institution’s culture, approached through their history, social space, and sense of mission. Through interviews with faculty members and observations at public events at UQAM, UAlberta, and UMoncton, this article reveals the stark contrasts between the three case studies on topics such as traditional territory acknowledgements, Indigenous content in curricula, and recruitment of Indigenous faculty members and students. This analysis offers a deeper understanding of the diversity of legal education across Canada and what it means for the way law faculties respond to contemporary challenges.
French Abstract
Cet article propose une étude empirique des discours et attitudes au sein de trois facultés de droit quant aux enjeux autochtones dans la formation au droit. A la suite de l’effet catalyseur du rapport de la commission vérité et réconciliation, les facultés de droit d’un bout à l’autre du Canada font face à l’immense défi de prendre part au processus de réconciliation. Cet article met en avant les concordances entre le ton de ce dialogue dans chaque faculté et la culture institutionnelle de chacune, que l’on approche via l’histoire, l’espace social, et le sens de mission propres à ces facultés. Des entretiens avec des professeurs et des observations lors d’évènement publics à l’UQAM, la faculté de droit de l’université d’Alberta et la faculté de droit de l’université de Moncton révèlent les différences marquantes entre ces trois études de cas sur des sujets tels que la reconnaissance des territoires traditionnels, le contenu autochtone des programmes, et le recrutement de professeurs et d’étudiants autochtones. Cette analyse propose d’approfondir notre compréhension de la diversité de la formation au droit au Canada, et ce qu’elle implique quant aux réponses que les facultés apportent aux enjeux contemporains.
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Citation Information
Habermacher, Adrien.
"Understanding the Ongoing Dialogues on Indigenous Issues in Canadian Legal Education Through the Lens of Institutional Cultures (Case Studies at UQAM, UAlberta, and UMoncton)."
Osgoode Hall Law Journal
57.1 (2021)
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DOI: https://doi.org/10.60082/2817-5069.3581
https://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol57/iss1/2