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Keywords

Social entrepreneurship--Law and legislation; Law schools; Law--Study and teaching; Corporation law

Document Type

Special Issue Article

Abstract

This article examines the relationship between law and social enterprise. More specifically, it explores ways in which the law and the law school can serve to refine and promote the development of social enterprise. The article begins by canvassing the existing conceptions of social enterprise to provide a basis for understanding and to identify points of access for legal intervention. At the end of this analysis, we arrive at a working definition of social enterprise: A legal entity engaged in socially responsible economic activity for the purpose of generating revenue that is to be used to advance a social mission. Building on the notion that a legal structure is integral to the concept, the article proceeds to explore the ways that the law may change to further promote social enterprise. Finally, the article shifts to examine the impact legal education and law schools have as catalysts for thought leadership and capacity-building for social enterprise.

French Abstract

Cet article examine le lien entre le droit et les entreprises sociales. Il se penche notamment sur la façon dont le droit et la faculté de droit peuvent contribuer à améliorer et à promouvoir le développement des entreprises sociales. Dans un premier temps, l’article décrit les conceptions existantes de l’entreprise sociale pour en permettre une meilleure compréhension et cerner les points d’accès de l’intervention juridique. À la fin de cette analyse, nous proposons une définition fonctionnelle de l’entreprise sociale, à savoir une entité juridique exerçant une activité économique socialement responsable dans le but de générer des recettes qui serviront à faire avancer une mission sociale. S’appuyant sur l’idée que la structure juridique fait partie intégrante du concept, l’article analyse ensuite comment le droit peut évoluer pour promouvoir davantage les entreprises sociales. Enfin, dans un dernier temps, il examine l’impact de l’enseignement juridique et des facultés de droit sur le leadership éclairé et le renforcement des capacités des entreprises sociales.

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