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Authors

Neil Craik

Keywords

Environmental impact analysis--Law and legislation; Indigenous peoples--Legal status, laws, etc.; Social responsibility of business; Canada

Document Type

Article

Abstract

As the duty to consult Aboriginal peoples is operationalized within the frameworks of government decision making, the relevant agencies are increasingly turning to environmental assessment (EA) processes as one of the principal vehicles for carrying out those consultations. This article explores the practical and theoretical dimensions of using EA processes to implement the duty to consult and accommodate. The relationship between EA and the duty to consult has arisen in a number of cases and a clear picture is emerging of the steps that agencies conducting EAs must carry out in order to discharge their constitutional obligations to Aboriginal peoples. The article examines the implementation of the duty to consult through various stages of EA processes, identifying the EA practices that are best able to satisfy the legal requirements and the aspirations of the duty to consult, as well as to identify areas that are likely to present challenges moving forward. The article also considers a broader approach to EA that is more likely to contribute to the overarching goal of reconciliation, arguing that greater attention must be paid to the deliberative and justificatory qualities of EA.

French Abstract

Alors que le devoir de consulter les Premières Nations est intégré au cadre de la prise de décision des gouvernements, les organismes intervenants adoptent de plus en plus un processus d’évaluation environnementale (EE) comme l’un des principaux véhicules permettant de procéder à ces consultations. Cet article explore les dimensions pratiques et théoriques de l’utilisation d’un processus d’EE pour mettre en oeuvre le devoir de consulter et respecter. La relation entre l’EE et le devoir de consulter s’est imposée dans un certain nombre de cas et les étapes que les organismes responsables des EE doivent suivre afin de s’acquitter de leurs obligations constitutionnelles envers les Premières Nations commencent à se préciser. L’article examine la mise en oeuvre du devoir de consulter à travers les diverses étapes du processus d’EE, identifiant les pratiques d’EE les mieux susceptibles de satisfaire aux exigences juridiques et aux aspirations du devoir de consulter, identifiant également les secteurs susceptibles de poser problème à ’avenir. L’article considère également une plus large approche de l’EE qui sera mieux susceptible de contribuer à l’objectif principal de la réconciliation, proposant qu’il faudra porter une plus grande attention aux qualités délibératives et justificatives de l’EE.

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