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Keywords

Canada. Supreme Court; Separation of powers; Canada--Politics and government; Canada

Document Type

Article

Abstract

Three high-profile government losses in the Supreme Court of Canada in late 2013 and early 2014, combined with the government’s response to those losses, generated a narrative of an especially fractious relationship between Stephen Harper’s Conservative government and the Court. This article analyzes this narrative more rigorously by going beyond a mere tallying of government wins and losses in the Court. Specifically, it examines Charter-based invalidations of federal legislation since 2006, three critical reference opinions rendered at the government’s own request, and two key judgments delivered in the spring of 2015 concerning Aboriginal rights and the elimination of the long-gun registry. The article argues that the relationship between the Conservative government and the Court from 2006 to 2015 was much more complicated than the “fractious relationship” narrative would suggest. However, the Conservative government did adopt a more consistently confrontational approach in its legislative responses than its predecessors.

French Abstract

Trois défaites très médiatisées du gouvernement canadien devant la Cour suprême du Canada à la fin de 2013 et au début de 2014, combinées à la réaction du gouvernement, ont souligné la relation particulièrement houleuse qu’entretenait avec la Cour le gouvernement conservateur de Stephen Harper. Cet article analyse plus en profondeur cette relation en allant au-delà d’une simple comptabilité des victoires et des défaites du gouvernement devant cette cour. Il examine plus particulièrement l’invalidation de certaines lois fédérales depuis 2006 en raison de la Charte, trois renvois critiques rendus à la demande même du gouvernement et deux importants jugements rendus au printemps 2015 relativement aux droits autochtones et à l’élimination du registre des armes à feu. L’article prétend que la relation entre le gouvernement conservateur et la cour a été entre 2006 et 2015 beaucoup plus complexe que ne le suggérerait une simple « relation houleuse ». Toutefois, le gouvernement conservateur a adopté dans ses réactions législatives une attitude plus conflictuelle que ses prédécesseurs.

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