Keywords
Civil procedure--Study and teaching; Law--Study and teaching; Canada; Australia; United States; Israel; England
Document Type
Special Issue Article
Abstract
This article examines the approaches to teaching civil procedure in five common law jurisdictions (Canada, Australia, United States, Israel, and England). The paper demonstrates the important transition of civil procedure from a vocational oriented subject to a rigorous intellectual study of policies, processes, and values underpinning our civil justice system, and analysis of how that system operates. The advantages and disadvantages of where civil procedure fits within the curriculum are discussed and the significant opportunities for ‘active’ learning are highlighted. The inclusion of England where civil procedure is not taught to any significant degree in the law degree provides a valuable comparator. Common findings from the other jurisdictions suggest that teaching civil procedure enhances the curriculum by bringing it closer to what lawyers actually do as well as enabling a better understanding of the development of doctrinal law.
French Abstract
Cet article examine l’approche utilisée dans cinq pays pratiquant la common law (Canada, Australie, États Unis, Israël et Angleterre) pour enseigner la procédure civile. Pour la plupart de ces pays, il souligne l’importante transformation qu’a subi l’enseignement de la procédure civile, qui est passée d’une matière apprise sur le tas à une étude intellectuelle rigoureuse des valeurs qui sous tendent le système de justice civile et une analyse des rouages de ce système. Il discute des avantages et des inconvénients liés à la place qu’occupe dans le programme d’études juridiques l’enseignement de la procédure civile et il met en lumière des occasions privilégiées d’apprentissage « actif ». La référence à l’Angleterre, où la procédure civile n’est pas enseignée de manière significative dans le cadre des études juridiques, fournit un intéressant élément de comparaison. Ce que révèle l’étude de la situation dans les autres pays permet de conclure que l’enseignement de la procédure civile améliore le programme des études juridiques, le rapproche davantage de la réalité du travail des avocats et permet de mieux comprendre l’évolution du droit doctrinal.
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Citation Information
Bamford, David; Farrow, Trevor C. W.; Karayanni, Michael; and Knutsen, Erik S..
"Learning the 'How' of the Law: Teaching Procedure and Legal Education."
Osgoode Hall Law Journal
51.1 (2013)
: 45-91.
DOI: https://doi.org/10.60082/2817-5069.2605
https://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol51/iss1/3