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Authors

Michael Simpson

Keywords

Constitutional history; Constitutional law; Democracy; Imperialism

Document Type

Article

Abstract

The globalization of modern legal and economic practices has not ushered in a state of perpetual peace as Kantians have famously predicted. Rather, it has reinforced the perpetual crises and violence that is today's realm of the political. This article examines James Tully's claim that the formalization of diverse legal traditions into the modular confines of modern constitutions, as nation-states and international taw, is a project of today's imperial hegemony. The global imperialism of modern constitutionalism is one that suppresses the vast multiplicity of existing legal pluralities and, consequently, fuels war and aggression, not perpetual peace. Tully's important analysis of the imperial roles of modern law is understood in the broader contexts of his work on constitutionalism and contemporary debates in the disciplines of legal and political theory. The author provides support for Tully's optimism that law and politics can potentially be decolonized by opening up to the worlds and legal pluralities that are constantly being re-created in the everyday practices, interactions, and relationships of people situated in their own unique localities worldwide. Numerous examples of where these "other worlds" can be seen are offered.

French Abstract

La mondialisation des usages juridiques et économiques modernes n'a pas ouvert la voie à un état de paix perpétuelle, comme les kantiens l'ont notoirement prédit. Loin de là: elle a accentué les crises et la violence perpétuelles qui constituent aujourd'hui la sphère de la politique. Cet article examine l'affirmation de James Tully, selon laquelle la formalisation de traditions juridiques diverses dans les confins modulaires des constitutions modernes, comme les États-nations et le droit international, est un projet de l'hégémonie impérialiste contemporaine. L'impérialisme mondial du constitutionalisme moderne supprime la vaste multiplicité des pluralités juridiques existantes et par conséquent attise les guerres et provoque les agressions, plutôt que d'engendrer la paix perpétuelle. L'analyse importante que fait Tully des rôles impérialistes du droit moderne se comprend dans le contexte plus large premièrement de son travail sur le constitutionalisme, deuxièmement des débats contemporains dans la discipline de la théorie juridique et de la théorie politique. L'auteur conforte l'optimisme de Tully selon lequel le droit et la politique peuvent potentiellement être décolonisés en s'ouvrant aux mondes et aux pluralités juridiques quotidiennement recréés dans les usages, interactions et relations de personnes situées dans leurs propres localités uniques du monde entier. De nombreux exemples d'endroits où on peut voir ces « autres mondes » sont donnés.

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