•  
  •  
 

Authors

Julian Webb

Keywords

Law--Study and teaching

Document Type

Article

Abstract

This article revisits Law and Learning, the 1983 Report of the Consultative Committee on Research and Education in Law, chaired by Harry Arthurs. The Arthurs Report set an ambitious agenda which sought, through the reform of legal education and scholarship, the cultivation of a "humane professionalism." That it met with limited success reflects a number of systemic problems with legal education, and the Report's own failure to address some critical issues, notably legal pedagogy. Nevertheless, the article argues that in the context of today's increasingly complex, pluralistic, and globalized environment, the law schools need humane professionalism more than ever. It thus concludes with a set of normative assumptions and "ecological" design principles by which law schools could develop a pedagogy more consistent with that vision.

French Abstract

Ce document jette un nouveau regard sur Law and Learning (La loi et l'apprentissage), rapport publié en 1983 par la Commission consultative de recherche et d'enseignement du droit, présidée par Harry Arthurs. L'ambitieux Rapport Arthurs avait pour objet de cultiver le « professionnalisme humain » par le biais d'une réforme de l'enseignement du droit et des bourses d'études. La réussite du Rapport fut mitigée, ce qui met en relief un certain nombre de problèmes systémiques en matière d'enseignement du droit, et le fait qu'on ait omis d'aborder des problèmes plus importants, notamment la pédagogie du droit. Néanmoins, le document fait valoir qu'au sein d'un environnement mondialisé, pluraliste et de plus en plus complexe, les facultés de droit ont plus que jamais besoin de professionnalisme humain. En conclusion, on présente une série d'hypothèses normatives et de principes « écologiques » à partir desquels les facultés de droit pourraient élaborer une pédagogie plus compatible avec cette vision.

Share

COinS