Keywords
Bankruptcy; Social security; Women--Law and legislation; Canada
Document Type
Article
Abstract
This article emerges from an exploration of the meanings of consumer bankruptcy in the current context of Canadian society, as well as the role consumer bankruptcy plays in shaping this context. Examining consumer bankruptcy through the lens of gender relations, the claim is made that Canadian consumer bankruptcy legislation, policies, practices, and accompanying discourses are implicated in the causation and perpetuation of the conditions of marginalization and subordination endured by women who experience long-term poverty. These women are affected not only in terms of access to the bankruptcy system, but also by the broader implications of the delivery of consumer bankruptcy services and the accompanying discourses which, functioning as a form of social insurance for the middle-class, reinforce values of individualism. The increasing number of women filing for consumer bankruptcy, documented in the empirical data, is consistent with this claim, as it can be seen that middle-class women are the primary "new" beneficiaries of consumer bankruptcy in Canada.
French Abstract
Cet article découle de l'exploration des significations des faillites de consommateurs dans le contexte actuel de la société canadienne, ainsi que du rôle que ces faillites jouent dans la façon de modeler ce contexte. En examinant les faillites de consommateurs sous l'angle des rapports entre les sexes, on prétend que les lois, les politiques et les pratiques canadiennes et les discours qui accompagnent ces faillites de consommateurs sont impliqués dans la causalité et la perpétuation des conditions de marginalisation et de subordination endurées par les femmes marquées par une pauvreté à long terme. Ces femmes sont touchées non seulement en ce qui a trait à l'accès au système des faillites, mais également par les conséquences plus larges de la prestation de services de faillite de consommateur et des discours s'y rattachant lesquels, fonctionnant sous forme d'assurance sociale pour la classe moyenne, renforcent les valeurs de l'individualisme. Le nombre croissant de femmes qui déclarent une faillite de consommateur, documenté dans les données empiriques, correspond à cette allégation, étant donné que l'on peut constater que les femmes de la classe moyenne sont les principales « nouvelles » bénéficiaires des faillites de consommateurs au Canada.
Citation Information
Ben-Ishai, Stephanie.
"The Gendered Dimensions of Social Insurance for the "Non-Poor" in Canada."
Osgoode Hall Law Journal
43.3 (2005)
: 289-319.
DOI: https://doi.org/10.60082/2817-5069.1334
https://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol43/iss3/3