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Authors

Peter Radan

Document Type

Article

Abstract

In Reference Re Secession of Quebec, the Court identified Quebec's borders as a critical issue in any secession negotiation. Canadian constitutional law requires changes to existing borders, particularly if the Aboriginal communities of Ungava maintain their opposition to becoming part of an independent Quebec, for three reasons. First, an independent Quebec has no right to territory gained in 1898 and 1912 because those territories were granted on the condition that Quebec remain in the federation. Second, the existence of constitutionally entrenched fiduciary obligations owed by the Crown to Quebec's Aboriginal peoples gives the latter a veto over a constitutional amendment that would transform provincial borders into international borders. Finally, the principle of federalism mandates that a constitutional amendment affecting the sovereignty of Aboriginal peoples, who comprise an effective third sovereign tier in Canada's federal structure, requires the consent of those Aboriginal peoples.

French Abstract

Dans son Rapport sur la Sécession du Québec, la Cour qualifie la question des frontières du Québec d'élément critique pour toute négociation concernant une sécession. Le droit constitutionnel canadien impose des changements aux frontières existantes, pour trois raisons, particulièrement si les communautés autochtones d'Ungava continuent à s'opposer à faire partie d'un Québec indépendant. Premièrement, un Québec indépendant n'a pas droit aux territoires acquis en 1898 et en 1912, étant donné que ces territoires ont été accordés à la condition que le Québec demeure dans la fédération. Deuxièmement, les obligations fiduciaires incorporées dans la constitution et accordées par la Couronne aux peuples autochtones du Québec donnent à ces peuples un droit de veto sur tout amendement constitutionnel qui transformerait des frontières provinciales en frontières internationales. Enfin, le: principe du fédéralisme exige qu'un amendement constitutionnel affectant la souveraineté de peuple autochtone, peuple qui constitue un troisième échelon effectif de souveraineté dans la structure fédérale du Canada, nécessite le consentement de ces peuples.

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