Keywords
Mediation; Semiotics
Document Type
Special Issue Article
Abstract
This article examines the debate over the introduction of mandatory mediation in civil litigation. It analyzes why and how voluntary mediation works in order to measure how the process might change under the new regime being implemented in Ontario. The underlying narrative structures of mediation are exposed using semiotic theories commonly employed in the study of theatre. This article will show that mediation, when imposed on unwilling parties, will hinder its efficacy and compromise its theatrical processes. The author concludes that the best way to ensure that making mediation mandatory does not discredit the efficacy and benefits of the process is to encourage greater voluntary participation among members of the legal community and their clients.
French Abstract
Le présent article examine le débat sur la médiation obligatoire dans les litiges civils. En analysant pourquoi et comment la médiation facultative fonctionne, l'auteur prévoit de queue façon le processus changerait si rendu obligatoire selon le régime que l'on met en exécution en Ontario. Les structures narratives sous-jacentes de la médiation se décrivent par l'emploi de théories empruntées à la sémiotique théâtrale. L'imposition de la médiation à participants peu dispos nuirait à son efficacité en compromettant ses procédés théâtraux. L'auteur propose que ce n'est qu'en augmentant le nombre de participants bien disposés que l'imposition de la médiation ne ferait pas déconsidérer ce processus utile.
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Citation Information
Smith, Gary.
"Unwilling Actors: Why Voluntary Mediation Works, Why Mandatory Mediation Might Not."
Osgoode Hall Law Journal
36.4 (1998)
: 847-885.
DOI: https://doi.org/10.60082/2817-5069.1555
https://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol36/iss4/7