Keywords
Legal assistance to the poor; Legal aid; Capacity and disability
Document Type
Article
Abstract
Advocates representing the poor must, above all, take into account the extreme vulnerability of their clients. This challenge is heightened where one suspects that a client may lack the capacity to provide appropriate instructions. This article considers the issue of how competency should be defined and the options available where incompetency is determined. Ultimately, advocacy must include personal empowerment as well as legal representation.
French Abstract
Les personnes qui représentent des gens pauvres doivent avant tout tenir compte de la vulnérabilité extrême de leurs clients. Ce défi s'intensifie lorsque l'on entretient des doutes au sujet de la capacité d'un client à donner des directives appropriées. Le présent article examine la question de la définition de la capacité et discute des choix possibles une fois l'incapacité établie. En définitive, les interventions doivent à la fois viser l'habilitation du client et la représentation juridique.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.
Citation Information
Romano, Diana A. "The Legal Advocate and the Questionably Competent Client in the Context of a Poverty Law Clinic." Osgoode Hall Law Journal 35.3/4 (1997) : 737-761. http://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol35/iss3/24