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Osgoode Hall Law Journal

Authors

Mohammad Fadel

Keywords

Arab Spring

Document Type

Special Issue Article

Abstract

In the wake of the Egyptian military coup of 3 July 2013, much commentary has focused on the religious-secular divide in Egypt as the principal division that laid the groundwork for the subsequent coup. Less attention has been paid to the profound divisions within religiously-minded Egyptian political actors regarding whether democratic or authoritarian government is more desirable from a religious perspective. This article explores the division between Islamist supporters of a “republican” conception of a modern Muslim constitutional and religious order, and Islamist supporters of an “authoritarian” conception of constitutional government in alliance with a state-supported religious establishment. The article discusses the intellectual resources Sunnī Islam provides for each trend, and uses this division to explain the otherwise inexplicable divisions between the Muslim Brotherhood and the Egyptian Sunnī religious establishment, particularly as manifested in the contrary positions taken by Yusuf al-Qaradawi and ʿAli Jumu’a, former Mufti of Egypt, regarding the coup’s legitimacy.

French Abstract

À la suite du coup militaire égyptien du 3 juillet 2013, plusieurs commentaires ont identifié la division religion-laïcité en Égypte comme la principale division qui a mené au coup suivant. Moins d’attention a été portée sur les divisions profondes entre les acteurs politiques égyptiens religieux quant à la question de savoir si un gouvernement démocratique ou autoritaire est plus désirable d’un point de vue religieux. Cet article explore les divisions existantes entre les islamistes partisans d’une conception « républicaine » d’un ordre moderne musulman constitutionnel et religieux, et entre les islamistes partisans d’une conception « autoritaire » d’un gouvernement constitutionnel en alliance avec un establishment religieux soutenu par l’État. Cet article traite des ressources intellectuelles que l’Islam Sunnī avance pour chacun de ces deux courants d’idées, et utilise cette division pour expliquer les divisions autrement inexplicables entre les Frères musulmans et l’establishment égyptien religieux Sunnī, plus particulièrement comme étant illustrées par les positions contraires prises par Yusuf al-Qaradawi et ʿAli Jumu’a, un ancien Mufti d’Égypte, concernant la légitimité du coup.

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