Keywords
Civil disobedience; Academic freedom; Civil rights; Canada
Document Type
Article
Abstract
What is the relation between the forms of principled law-breaking that we know as civil disobedience and the special rights of teachers and students that comprise academic freedom? It is argued that academic freedom does not give them a right to engage in civil disobedience, not even on campus. At the same time, however, academic freedom does protect them in studying, discussing, assessing, and even recommending civil disobedience--even when their opinions and recommendations are misguided or wrong. The subject is discussed in light of some recent cases.
French Abstract
Quel est le rapport entre les formes de transgression de la loi justifiée par des principes, que nous connaissons sous le nom de désobéissance civile, et les droits particuliers des enseignants et étudiants, formant la liberté des universités. On avance que la liberté des universités ne leur donne pas le droit de participer à la désobéissance civile, pas même sur le campus. Mais en même temps, leur liberté les protège bel et bien lorsqu'elles étudient, débattent, évaluent, et appellent parfois à la désobéissance civile-même lorsque leurs opinions et recommandations sont fourvoyées ou erronées. Le sujet est débattu à la lumière de certaines affaires récentes.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.
Citation Information
Green, Leslie. "Civil Disobedience and Academic Freedom." Osgoode Hall Law Journal 41.2/3 (2003) : 381-405. http://digitalcommons.osgoode.yorku.ca/ohlj/vol41/iss2/12