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Osgoode Hall Law Journal

Keywords

Bankruptcy; Bankruptcy--Social aspects; United States

Document Type

Article

Abstract

Every policy prescription, economic analysis, or news report about consumer bankruptcy rests on one or another unspoken image of the estimated 1.5 million families that will file in a single year. Data from the 2001 Consumer Bankruptcy Project permit a systematic analysis of the composition of those who file for personal bankruptcy, focusing on their education, occupation, and home ownership status. These attributes serve as a proxy for class identification. Based on these indicia, more than 90 per cent of the families in bankruptcy qualify as middle class. These data are a powerful reminder that whatever else might be said about those in bankruptcy, these people are not some subgroup of Americans safely distanced from the middle class, but instead are co-workers, neighbours, and families woven throughout the fabric of American society.

French Abstract

Chaque prescription de politique, analyse économique ou information de presse concernant les faillites de consommateurs repose sur une représentation indéfinie de quelque 1,5 million de familles qui déclarent faillite chaque année. Les informations provenant du 'Consumer Bankruptcy Project 2001' permettent d'analyser systématiquement la composition de ceux qui se déclarent en faillite personnelle, s'intéressant à leur niveau de scolarisation, à leur profession et à leur statut de propriétaire d'habitation. Ces attributs servent de principe à l'identification des classes. Selon ces indices, plus de 90% des familles en faillite se rangent dans la classe moyenne. Quoi qu'on dise des personnes en faillite, ces renseignements rappellent impérieusement qu'elles ne constituent pas un sous-groupe quelconque d'Américains à l'écart de la classe moyenne, mais qu'en fait il s'agit de collègues, voisins et familles au cœur du tissu social américain dans son ensemble.

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