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Osgoode Hall Law Journal

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Article

Abstract

There is much in legal education which contributes to lawyering practices that are fundamentally at odds with the formation of social movements. These practices include the "individualization" of client problems; the reshaping of the realities of clients' lives into legal categories or boxes; the commitment to instrumentalism (that is, to securing a favourable legal result); and lawyer domination and control and the correlates of client silence and passivity. The genesis for these features of dominant lawyering practices can be traced, at least in part, to legal education. More specifically, legal education's emphasis upon doctrinal analysis, its tendency to trade upon an existing stock of legal categories or stories, and the relative inattention paid to fundamental critiques of the status quo contribute to these lawyering practices.

French Abstract

L'éducation juridique, sous plusieurs aspects, contribue à forger des pratiques du droit qui sont fondamentalement opposés à la formation de mouvements sociaux. Ces pratiques incluent «d'individualisation» des problèmes des clients; le façonnement des vécus des clients de manière à les faire entrer dans des catégories juridiques; l'engagement envers l'instrumentalisme (c'est-à-dire l'obtention d'un résultat favorable); ainsi que la domination et le contrôle des avocats auxquels sont reliés le silenc et la passivité des clients. L'origine de ces pratiques du droit remonte, du moins en partie, à l'éducation juridique. L'emphase que celle-ci met sur l'analyse doctrinale, sa tendance à abuser des catégories juridiques existantes et l'inattention relative qu'elle porte aux critiques fondamentales du statu quo contribuent à maintenir de telles pratiques.

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