Document Type

Commentary

Publication Date

1990

Source Publication

McGill Law Journal/Revue de Droit de McGill. Volume 35, Number 2 (1990), p. 480-489.

Abstract

In Alberta Government Telephones v. Canadian Radio-television and Telecommunications Commission, the Supreme Court of Canada held that AGT was a federal undertaking, but that as an agent of the provincial Crown, it was not bound by regulations of the CRTC, made under the authority of the federal Railway Act. AGT is therefore presently unregulated. The author proposes that AGT was characterized as a federal undertaking on the basis of its membership within Telecom Canada and its border connections with neighbouring telephone companies, which allow it to provide interprovincial and international service. The AGT decision leaves open, however, the issue of the constitutional status of regional and municipal telephone companies which also provide interprovincial and international service, through cooperative arrangements with larger interprovincial companies. The author considers that the AGT decision is likely to bring about important changes in the telecommunications industry. Following the decision, the federal government introduced a bill declaring that the Railway Act is binding on agents of the provincial Crown, thus abolishing AGT's immunity as a provincial Crown agent and subjecting AGT to CRTC regulation. The author predicts that the bill, if passed, will lead to competition in the provision of long-distance telephone services.

French Abstract

Dans Alberta Government Telephones c. Conseil canadien de la radiodiffusion et des télécommunications canadiennes, la Cour suprême établit qu'AGT est une entreprise fédérale. Toutefois, en tant qu'agent de la Couronne provinciale, AGT n'est pas soumis aux règlements du CRTC 6tablis sous la juridiction de la Loi sur les chemins de fer (fédérale). A l'heure actuelle, AGT n'est donc soumis I aucune réglementation. AGT est membre de Télécom Canada et ses connections avec des compagnies de téléphone situées dans des juridictions voisines lui permettent d'offrir un service de portée interprovinciale et internationale. L'auteur soumet que ces données ont amené la Cour à considérer AGT comme entreprise fédérale. Toutefois, cette décision ne résoud pas la question du statut constitutionnel des compagnies régionales et municipales qui, de pair avec des compagnies interprovinciales, offrent aussi un service international et interprovincial. L'auteur croit que cette décision apportera d'importants changements à l'industrie des télécommunications au Canada. Suite à la décision de la Cour suprême, le gouvernement fédéral proposa un projet de loi visant à abolir l'immunité d'AGT en tant qu'agent provincial et à soumettre AGT aux règlements du CRTC. L'auteur prévoit que cette loi augmentera la concurrence dans le domaine des services téléphoniques interurbains.

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