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Authors

Leah F. Vosko

Keywords

Labor laws and legislation; Ontario

Document Type

Special Issue Article

Abstract

Workers in Ontario, Canada are on the edge of a crisis in the enforcement of their minimum employment standards (ES). This crisis is shaped not only by well-documented deficiencies in the scope of labour protection but by the fact that the administration of the ES system has not kept pace with the increasing number of workers and workplaces requiring protection under the province’s employment standards act. Coupled with an outmoded complaint-based system, the dearth of support for ES enforcement is cultivating a situation in which an unprecedented number of workers are bearers of rights without genuine opportunities for redress. Responding to this situation, this article explores how measures augmenting the voices of workers and their advocates could contribute to improving ES enforcement in Ontario. It does so through a review of innovative practices in other common law contexts characterized by similar enforcement regimes where labour market conditions have likewise deteriorated.

French Abstract

Les travailleurs de l’Ontario, au Canada, sont au bord de la crise en ce qui a trait au respect de leurs normes minimales d’emploi. Cette crise se dessine non seulement en raison de lacunes bien documentées dans le cadre de la protection des travailleurs, mais encore parce que l’administration du système des normes d’emploi n’a pas suivi le rythme de l’augmentation du nombre des travailleurs et des lieux de travail nécessitant une protection en vertu de la Loi sur les normes d’emploi de la province. Associé à un système désuet axé sur les plaintes, le peu de soutien au respect des normes d’emploi fait perdurer une situation où, même si un nombre sans précédent de travailleurs bénéficient de ces droits, ils n’ont pas véritablement l’occasion de les faire valoir. Réagissant à cette situation, le présent article passe en revue les pratiques novatrices mises de l’avant dans d’autres secteurs de la common law caractérisés par un régime semblable de contrôle d’application et où les conditions du marché du travail s’étaient également détériorées afin de déterminer si des mesures faisant mieux entendre la voix des travailleurs et de leurs défenseurs peuvent contribuer à améliorer le respect des normes d’emploi en Ontario.

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