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Journal of Law and Social Policy

Document Type

Article

English Abstract

Student legal clinics are poised at the intersection of the crisis in the availability of legal services and pressure on law schools to produce practice-ready graduates. In a neoliberal policy environment, which emphasizes market-based outcomes, commodifies services, and obscures the structural roots of inequality, it is tempting to measure the work of student legal clinics in terms of their efficiency in providing services to large numbers of clients. In this article, I argue that law school clinics should instead be recognized as sites of justice, moving beyond the construct of “numbers served.” Using the idea of “access to actual justice” as opposed to mainstream versions of “access to justice,” I propose that the work of student legal clinics should be measured by way of three main tenets, namely, their adoption of a critical approach to access to justice, their meaningful accountability to the communities in which they work, and the extent to which they define competencies in terms of justice-readiness.

French Abstract

Les cliniques juridiques étudiantes sont situées à l’intersection entre la crise de disponibilité des services juridiques et la pression exercée sur les écoles de droit de former des étudiantes et étudiants prêts pour la pratique. Dans le contexte des politiques néolibérales qui valorisent les résultats fondés sur le marché et la réification des services, un contexte qui cache également les racines structurelles de l’inégalité, il est tentant de mesurer le travail des étudiantes et étudiants des cliniques juridiques selon leur efficacité à fournir des services à une grande clientèle. Dans cet article, j’avance que les cliniques des écoles de droit devraient plutôt être reconnues comme sites de justice, pour aller au-delà du critère du « nombre de personnes desservies ». En utilisant l’idée de « l’accès à la justice réelle » plutôt que les versions conventionnelles de « l’accès à la justice », je propose que le travail des cliniques juridiques étudiantes soit mesuré selon trois principes de base : leur adoption d’une approche critique à l’accès à la justice, leur responsabilisation véritable envers les communautés desservies, et leur degré de définition des compétences nécessaires pour être prêt à travailler en justice.

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