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Journal of Law and Social Policy

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Article

English Abstract

As gambling has become a ubiquitous feature of many neoliberal capitalist societies, the problem gambler has become a familiar cultural figure, invoked in regulation, popular culture and everyday life. This article brings critical research on governmentality together with cultural studies and critical Indigenous scholarship on whiteness, race and sovereignty to understand the racial biopolitics of gambling beyond the individual subject of problem gambling. I argue that, for settler-colonial states, gambling plays a role in maintaining tropes of cultural representation and securing legal and political power within an overarching system of white racial entitlement. An investigation of cultural spaces and products of gambling in Australia, together with close readings of Indigenous creative works, ties the figure of the problem gambler to broader processes of what Goldberg calls ‘racial neoliberalism’. I show how this figure becomes a metonym for dysfunctional consumption, is harnessed to racially targeted welfare reforms, and used to undermine the rights of Indigenous people, both as gamblers and as sovereign political and legal subjects.

French Abstract

Comme le jeu est devenu omniprésent dans bon nombre de sociétés capitalistes néolibérales, le joueur ou la joueuse à problèmes est devenu un personnage culturel courant invoqué dans la réglementation, la culture populaire et la vie au quotidien. Cet article rassemble les recherches critiques sur la gouvernementalité de Valverde et Dean, les études culturelles et les études critiques autochtones sur la blancheur, la race et la souveraineté pour comprendre les biopolitiques raciales du jeu au-delà du personnage qui a des problèmes de jeu. Selon moi, dans les états coloniaux, le jeu sert notamment à maintenir certains thèmes de représentation culturelle et à conserver le pouvoir juridique et politique au sein d’un système fondamental de droit fondé sur le fait d’appartenir à la race blanche. Une étude sur les espaces culturels et les dérivés du jeu en Australie, conjuguée à des lectures attentives d’œuvres de création autochtones, associe le personnage du joueur ou de la joueuse à problèmes aux processus plus vastes, que Goldberg appelait « néolibéralisme racial ». Je démontre comment ce personnage devient une métonymie du jeu compulsif au service de la réforme de l’aide sociale visant des groupes raciaux et est utilisé pour miner les droits des peuples autochtones, tant à titre de joueurs et de joueuses que de sujets politiques et juridiques souverains.

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