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Journal of Law and Social Policy

Document Type

Article

English Abstract

Clinical programs have incorporated systemic advocacy in various ways for decades; indeed, for many clinics systemic advocacy is a philosophical and practical imperative. For those legal clinics with students working, taking credit, or volunteering, incorporating meaningful systemic advocacy programming brings with it a host of challenges. This article, framed as a conversation between two women involved with clinical legal education in Windsor, Ontario and Saskatoon, Saskatchewan, was born out of the practical frustrations and joys of this work. The article illuminates the theoretical, pedagogical, and administrative challenges of meaningfully incorporating students into the day-to-day realities of systemic advocacy. Although the authors are careful not to make prescriptions or speak for other clinics, the article proposes potential models to incorporate community-based systemic advocacy in student clinical legal education programs.

French Abstract

Depuis des décennies, la défense systémique des droits est intégrée de diverses façons aux programmes d’enseignement clinique. En effet, bon nombre de cliniques la considèrent comme indispensable d’un point de vue philosophique et pratique. L’intégration concrète de la défense systémique des droits aux programmes s’accompagne d’une foule de défis pour les cliniques juridiques où des étudiant.e.s travaillent, acquièrent des crédits universitaires ou font du bénévolat. Rédigé sous forme de conversation entre deux femmes qui œuvrent dans le domaine de l’enseignement clinique du droit à Windsor en Ontario et à Saskatoon en Saskatchewan, cet article est le fruit des frustrations et des joies pragmatiques de cette intégration. L’article met en lumière les défis théoriques, pédagogiques et administratifs que pose l’expérience concrète des étudiant.e.s des réalités quotidiennes de la défense systémique des droits. Même si les auteures prennent soin de ne pas imposer d’idées ni de parler au nom d’autres cliniques, l’article propose des modèles possibles en vue d’intégrer la défense systémique des droits en milieu communautaire aux programmes d’enseignement clinique du droit.

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