Document Type

Article

Publication Date

1983

Source Publication

Windsor Yearbook of Access to Justice. Volume 3 (1983), p. 375-402.

Abstract

Ontario has a system of fully funded yet independent network of community law clinics like those advocated in Rees' paper. Professor Mossman explores the forces that led to the establishment of the community clinics, their relationships to the judicare system and the purposes behind the government's assumption of responsibility for funding and defunding clinics: service to low income people, community involvement and representation and independence from funding sources. While Rees seems to suggest that government funded community clinics would automatically further these purposes, Mossman argues that scope of service, community involvement and funding decision processes must be structured very carefully in order to enhance clinics' abilities to engage in meaningful representation, and warns that the early community clinic movement could be easily subverted by concentrating decision making control over clinics in the hands of the government, the law society, the clinic or even of other community groups.

French Abstract

L 'Ontario possède un système de centres judiciaires communautaires, complètement financés mais indépendants, comme ceux préconisés dans l'essai de M. Rees. Le professeur Mossman explore les forces qui ont mené à l'établissement des centres communautaires, leur rapport avec le système d'aide judiciaire, et les buts sous-jacents à la décision gouvernementale de se charger de la responsabilité de financer (ou de cesser de financer) ces centres: service aux pauvres, participation et représentation de la communauté, indépendance à l’egard des sources de financement. Tandis que M. Rees semble suggérer que des centres communautaires finances par le gouvernement avanceraient forcément ces buts, M. Mossman prétend que l'tendue des services, la participation de la communauté et les procédés de décision quant au financement doivent être structures avec grand soin pour augmenter les capacités des centres d'offrir une représentation efficace. Il avertit qu'à ses débuts le mouvement de centres communautaires pourrait facilement être perverti si le contrôle de leurs décisions était concentré entre les mains du gouvernement, de l'association des avocats, du personnel du centre ou même d'autres groupements communautaires.

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