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Osgoode Hall Law Journal

Keywords

Administrative agencies; Separation of powers; Government accountability

Document Type

Article

Abstract

The organization of many Western governments has undergone dramatic structural and procedural changes over the past century. A large portion of public administration previously done by departments within a more centralized structure of government has been shifted to administrative units, often referred to as “agencies” that fall outside the constitutional core—an “agencified” model. This article investigates the historical contexts and legal developments associated with these changes and illuminates how “agencification” has altered the balance between executive control powers and executive accountability obligations. It examines how the organizational changes have been addressed in both the responsible government models of the United Kingdom, Canada, and Australia, and the republican presidential model of the United States. The article identifies a separation of accountability and control by the executive through its use of the agency and draws conclusions with implications for constitutional law, political theory, and practice.

French Abstract

L’organisation de nombreux gouvernements occidentaux a subi des changements structuraux et procéduriers spectaculaires depuis un siècle. Une partie importante de l’administration publique, qui revenait jadis aux ministères d’un gouvernement de structure plus centralisée, est aujourd’hui accomplie par des unités administratives indépendantes du noyau constitutionnel et souvent connues sous le nom d’« organismes publics ». Cet article enquête sur le contexte historique et l’évolution juridique associés à ces changements et met en lumière la manière dont l’apparition de ces organismes a perturbé l’équilibre entre le contrôle par le pouvoir exécutif et la responsabilité de ce même pouvoir exécutif. Il examine la manière dont les changements organisationnels ont été abordés tant par les gouvernements responsables du Royaume-Uni, du Canada et de l’Australie que par le régime présidentiel républicain des États-Unis. L’article identifie une distinction entre responsabilité et contrôle opérée par le pouvoir exécutif par son recours aux organismes publics et en tire des conclusions qui touchent le droit constitutionnel, la théorie politique et les pratiques courantes.

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