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Osgoode Hall Law Journal

Document Type

Special Issue Article

Abstract

What difference does the teaching of civil procedure as an academic subject make to the practice of law, to the professional community in which lawyers practice, and to civil justice reform? In this article, proceduralists from Canada, England and Wales, the United States and Australia analyze the broader implications of teaching civil procedure as an integral feature of an academic legal education rather than as a part of vocational training. They consider ways in which the approach taken to the teaching of procedure in their legal system has influenced the evolution of the profession during a decade of increased public interest in the civil justice system and has had an impact on the approach taken to civil justice reform.

French Abstract

En quoi l’enseignement de la procédure civile comme matière théorique modifie-t-il la pratique du droit, la profession d’avocat et la réforme du système de justice civil? Dans cet article, des spécialistes canadiens, britanniques, gallois, américains et australiens de la procédure analysent dans leurs grandes lignes les répercussions qu’a entraîné dans leur pays le choix d’enseigner la procédure civile dans le cadre des études juridiques plutôt que dans celui de la formation professionnelle. Ils examinent la façon dont l’approche adoptée pour l’enseignement de la procédure civile dans leur pays a influencé l’évolution de la profession au cours d’une décennie où l’opinion publique a manifesté un intérêt accru envers les tribunaux civils et influencé l’approche adoptée pour réviser le système de justice civile.

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