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Osgoode Hall Law Journal

Keywords

Casablanca (Motion picture); Ethics; Aesthetics

Document Type

Article

Abstract

By interpreting the narrative and imagery of the film Casablanca, this article seeks to explore the concept of law as enclave. An enclave is a domain-physical, virtual-emotional, conceptual, social or other-defined by certain boundaries and rules of entrance and exit. We argue that Casablanca is about constructing and reconstructing such enclaves. The structure of a pending journey between enclaves organizes the events taking place in Casablanca and constitutes their dynamic nature. Enclaves, we argue, are central to the structure and operation of the law. Recognizing the enclitic nature of law allows us a better grasp of the ethical dimensions of legal practices and reasoning. Further, it makes apparent the oft-overlooked aesthetic dimensions of normative judgments in law (and in film). Our analysis of Casablanca's legal aspects is one example of how law and film may be juxtaposed. Such juxtaposition enriches our understanding of the concepts that structure law and offers a nuanced reading of ethical judgment practiced within the legal and cinematic discourses.

French Abstract

En interprétant le narratif et l'imagerie du film Casablanca, cet article cherche à approfondir l'idée du droit comme enclave. Une enclave est un domaine « physique, virtuel-émotionnel, conceptuel, social ou autre » borné par certaines limites et soumis à des règles d'entrée et de sortie. Nous avançons que Casablanca porte sur la construction et la reconstruction de telles enclaves. La structure du passage imminent d'une enclave à l'autre organise les événements qui interviennent dans Casablanca et constitue leur nature dynamique. À notre sens, les enclaves sont au coeur de la structure et de la marche du droit. Reconnaître la nature enclitique du droit nous permet de mieux concevoir les dimensions éthiques des pratiques et raisonnements d'ordre juridique. Par ailleurs, cela met au jour les dimensions esthétiques, souvent méconnues, des jugements normatifs dans le droit (et au cinéma). Notre analyse des aspects juridiques de Casablanca illustre comment le droit et le cinéma peuvent être juxtaposés. Une telle juxtaposition enrichit notre compréhension des concepts qui structurent le droit, et propose une lecture nuancée du jugement éthique pratiqué au sein des discours juridique et cinématique.

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